Hösten &
Metallelementet


Vecka 42-51.

Metallelementet

Metall står för höstens årstid. Metall är född djupt inuti jorden. Mineraler och ädelmetaller formar kristaller och ädelstenar vilka är symboliska för detta element. Det står för kvällen då allt börjar lugna ner sig. Det står för hösten då naturen förbereder sig för de kallare och mörkare dagarna och nätterna. Metallens energi i kroppen tar tillvara på näring som samlas under denna period för att klara av klimatets förändringar.

Naturen

Vad händer i naturen just nu? Hur ser det ut i din balkonglåda, trädgården, parken, skogen, ute på åkern mm? Vilka djur ser/hör du? Vilka färger och dofter kan du förnimma? Vad kan vi hitta i naturen att äta?

Kosten

När vi intar mat och dryck filtrerar vårt digestiva system, där bland annat tjocktarmen, vad som är bra och inte. Kvaliteten på det vi stoppar i oss och luften vi andas bestämmer kvaliteten på den energi som transporteras runt i kroppen och i blodet.

Vårt immunsystem är omringat och utsatt av föroreningar och bakterier av olika slag varje dag. De små håren i näsan hjälper bland annat till att stoppa insläppen innan de når lungorna.

Relationer

Om något eller någon irriterat dig är det nu dags för att berätta det för den personen. Ta tag i det och bli av med problemet. Avskärma dig inte, stöt inte bort andra människor och lås inte fast dig vid småsaker.

Du själv och livet

Styrkan från metallens energi hjälper dig att avgöra vad som känns rätt och fel. Ger dig en känsla av omdöme för att få möjlighet att se tydligare och klarare på saker och ting.

Ju starkare energin är desto lättare kan du använda dig av din instinktiva känsla för omdöme.

Metallens energi hjälper dig även med förmågan till ”let go”. Alltså att släppa taget om saker och ting och gå vidare. Städa ur allt skräp - och ställa saker på sin rätta plats!

Se upp med depressioner. Lös upp eventuell sorg och ledsamhet. Ta in livet!

Torrborsta kroppen varje morgon innan du duschar.

Träning

Gå ut på regelbundna promenader och se till att få i dig mycket frisk luft både på hemmaplan och på arbetet. Men se till att inte vara ute för länge i kallt och blött väder. Klä dig varmt.

Arbeta extra på andningen i din träning. Om du tränar yoga se över dina andningstekniker.

Maximera din lungkapacitet innan träning genom att öppna upp armarna ut åt sidorna och göra många stretchar. Yoga bakåtböjningar är också bra för lungorna. Låt andningen leda dina rörelser, framförallt i taichi/qigong.

Se till att ha bra kvalitet på din träning och ha gärna en återkommande rutin/mönster samt förfina den. Fokusera mer inåt på att uppleva inre rörelser, förändringar och budskap.