Sensommaren & Jordelementet



Vecka 32-41

Jordelementet

Jord är i mitten av de fem elementen och anses därför stå för den stabiliserande kraften av de andra fyra. Jord kommer av/från, är född av elden men är ändå en moder över de andra elementen. Jorden samlar näring från atmosfären, från de växande plantorna och träden och från multnade löv, djur och plantor.

Denna transformerande period mellan död och nytt liv ger oss ingredienserna för liv. Vår mat, luft och vatten, allt kommer från moder jord.

Jorden stödjer oss så att allting som stödjer, omger eller innehåller representeras av jord. Ett hus, en stol, en flaska, ett bo, ett bad, vår kropp – allt tillhör elementet jord.

Naturen

Vad händer i naturen just nu? Hur ser det ut i din balkonglåda, trädgården, parken, skogen, ute på åkern mm? Vilka djur ser/hör du? Vilka färger och dofter kan du förnimma? Vad kan vi hitta i naturen att äta? 

Kosten

Du får näring genom den mat och dryck du stoppar i dig.

Var snäll mot din mage.

Sitt ner när du äter. Njut av maten, ät lagom portioner och var medveten om att du äter. Undvik att samtidigt se på TV, läsa eller annat som tar bort fokus från måltiden (det vill säga att du då äter informationen!).

Sensommaren är en fuktig tid på året så undvik högraffinerad, förädlad eller gammal mat.

Det är nu vi verkligen kan passa på att äta närodlat och allt som skördas runt omkring oss.

Du är vad du äter! 

 

Relationer

Se dig omkring och fundera på om du får stöttning (näring) av andra och om du är ett stöd för  (när) andra.

Låt bli att kritisera andra och att skvallra.

Nyckelord: Empati och omtänksamhet 
 

Du själv och livet

Du får näring genom tankar.

Bli medveten om dina tankar. Är det bra tankar som stöttar dig?

Jorda och grunda dig. Känn in din inre styrka och kärna.

Utforska – hitta tillbaka till ditt inre.

Förmågan att kunna koncentration sig, att minnas, ha självförtroende och självkänsla.

Undvik oro och rädsla. Det tar snabbt energi.

Skapa tid för dig själv. Sitt ner och läs.

Smörj dig med en hudkräm uppåt mot hjärtat för att stimulera lymfsystemet.

 

Träning

Du får näring genom motion.

Grunda och jorda dig.

Hitta ditt centrum.

Hitta övningar som utmanar styrkan, balansen och stabiliteten.

Jobba lite extra med att stärka dina benmuskler som stödjer och förbinder dig med jorden

Använd flödande rörelser – och stanna upp – flödande rörelser  – stanna upp

Passa på att upptäcka/fördjupa dig i pilatesträning då den har stark anknytning till elementet jord eftersom majoriteten av övningarna utförs på golvet, nära jorden samt att du stärker den inre muskulaturen ”kärnan”.

Pröva att använda Wii-sport balansbräda,  rehab balansbräda och  varför inte plocka fram barnens rockring!