Vintern &
Vattenelementet
v.52-10

Vattenelementet

Vatten är vinterns element. Det representerar vår förmåga att överleva. Det är skaparen av allting men representerar även slutet. Det finns en övergångsperiod i form av vila och återhämtning i någonting som avslutas. En period där energi kan återladdas innan det startas upp igen. Under den här perioden faller vi in i ett okänt tomrum – en stillhet. Vi människor kommer in i det under natten när vi sover. En liknelse hos djuren är de som går i ide.

Naturen

Vad händer i naturen just nu? Hur ser det ut i din balkonglåda, trädgården, parken, skogen, ute på åkern mm? Vilka djur ser/hör du? Vilka färger och dofter kan du förnimma? Vad kan vi hitta i naturen att äta?

Kosten

Ät varm mat och laga gärna hemmagjorda starka och värmande soppor. Undvik kall mat och dryck och salt. Låt bli att banta så här års. Ät gärna tidigare på kvällen. Balansera ditt matintag med energiuttag och ät anpassat för de fysiska aktiviteter som du gör eller tränar

Relationer

Var lyhörd och lyssna på vad andra människor (och din inre röst) säger till dig. Tala med en person som du velat kontakta men inte riktigt vågat. Se andras egenskaper som möjligheter och inte som hot.

Du själv och livet

Det okända ger oss ofta en känsla av rädsla som vi kan känna när vi närmar oss en situation som vi är osäkra på. När vi väl har övervunnit rädslan/osäkerheten undrar vi vad som orsakade så mycket oro från första början. Den ursprungliga rädslan får oss antingen att ta ett steg framåt eller bakåt in i det kända och bekväma. Detta kan göra oss svaga och energin kan stagnera. Om vi tar ett kliv framåt i stället och möter vår rädsla kan vi nå mer kunskap, förståelse och visdom. När vi sover läker kroppen och laddar ny energi. Under vintern är nätterna längre och egentligen vet vi instinktivt att vi borde vila mer och längre men istället kör vi på som vanligt för vi är ovana att ”go with the flow”.

Träning

Klä dig varmt när du går ut på promenader. Se till att få i dig frisk luft och lite av den korta dagens ljus. Väg upp energiförbrukande övningar med lugnare som yoga, Tai Chi, andning och avslappning. Har du ett aktivt arbete kan du behöva mer lugnande övningar och om du har ett stillasittande kan du behöva mer stärkande och energigivande träning att balansera upp med. Gör gärna många upprepningar så att rörelser och positioner går djupare in i kropp och sinne. Börja meditera (om du inte redan gör det), börja varje dag en kort stund, kanske på morgonen innan du kliver upp, kanske på lunchen när du tar en promenad. Försök hitta en stund som fungerar för just dig.